Sunday 15 February 2015

Penyebab jerawat dan cara mencegahnya

Harini I nak share dengan uols, why pimple comes out dan cara nak mencegahnya. kita kadang-kadang have no ideas mana datang jerawat-jerawat ni semua kan, tetiba ada. adoii, dapat pangkat tetiba kat muka. here i share why pimple tu comes out, and how to avoid it la..

Bahagian atas dahi
Kalau jerawat tumbuh on this area, its mean dia berkait dengan kita punya sistem penghadaman, kadang-kadang kita ni makan tak balance. u know, masuk semua benda especially too much fast food. 

CARA MENGELAK :
Lebihkan makanan yang kaya dengan antioksida contoh buah-buahan dan perbanyakkan minum air putih (air masakla). More good kalau kita ambil minuman green tea, lemon water and berries

Bahagian bawah dahi :
in this area, disebabkan oleh terlalu letih dan banyak berfikir. contoh macam tidur yang tak mencukupi, ataupun u know irregular sleeping patterns, too stress, depression, pengaliran darah yang not so good and so on..

CARA MENGELAK :
Cuba bersiap untuk tidur awal, waktu yang paling baik untuk tidur malam adalah sebelum jam 11.00 malam. Selain daripada tu, cuba tenangkan diri, buat benda yang kita suka. berendam dalam bathtub ke, watching movie ke, masuk spa ke.

Bahagian Hidung
ini berkait rapat dengan bahagian hati, stress dengan your environment. or ape-ape je perkara yang berkait dengan hati, sakit hati u know..putus cinta ke.

CARA MENGELAK : 
try to relax your mind, shopping ke, do whatever you love to do. yang can make you be natural back.

Bahagian kening
ini disebabkan terlalu banyak pengambilan alkohol, fast food and non healthy food la.

CARA MENGELAK : 
Elakkan makan semua benda tu

Bahagian telinga
kawasan ini berkait rapat dengan masalah buah pinggang. contoh terlalu banyak pengambilan garam, kurang minum air masak. lebih kata macam kencing kotor la.

CARA MENGELAK :
Perbanyakkan minum air masak, kurangkan pengambilan garam dan kaffein

Bahagian pipi kanan
berkait rapat dengan bahagian jantung. mungkin sebab too much merokok, stress, allergic dengan asap rokok 

CARA MENGELAK : 
Elakkan smoking area, and jangan merokok

Bahagian mulut
berkaitan dengan bahagian perut, sebabnya terlalu banyak makan fast food and costipation

CARA MENGELAK :
Amalkan makan makanan yang tinggi kandungan fiber seperti sayur-sayuran, buah-buahan dan whole grain food.

Bahagian tepi dagu
berkait rapat dengan masalah bahagian sulit dan buah pinggang, seperti masalah kitaran haid, hormon tak seimbang dan overwork kidneys

CARA MENGELAK : 
Just relax, dont stress!!



that's all for now, sharing is caring kan, lagipun why must to cure kalau kita boleh avoid isn't it?? kita hanya mampu berusaha & bertawakal, yang selebihnya dari Allah S.W.T



No comments:

Post a Comment